niedziela, 24 marca 2019

Wschód


Słoneczny początek wiosny, 21 marca 2016. Kanał Bródnowski nieopodal ulicy Nieświeskiej, w miejscu gdzie wpada do niego inny, nieznany mi z nazwy ciek. Można tam dojść ulicą Jesiotrową, po której niekiedy biegają puszczone samopas kury.

Wschodnie rubieże Targówka to tereny przemysłowe i rolnicze. Opuszczone działki, dzikie wysypiska śmieci i gruzu, stare torowiska, częściowo rozebrane przez złomiarzy, dobrze prosperujące zakłady firm zachodnich, mniejsze i większe polskie firmy, magazyny, fabryki w pozostałościach prl-owskich hal których pilnują ogromne psy, pojedyncze kamieniczki i sypiące się domki, lasy oraz tereny podmokłe, gdzie można spotkać bobry, grupki bażantów, zobaczyć zaskrońca albo żabę. Tereny spacerowe mojego dzieciństwa, przez lata bezimienne, no, przynajmniej dla mnie. Zwykle mówiło się "chodźmy za tory", "do lasu", albo "na łąki". I tyle.


Dla dzieciaka okolice te wydawały się nie do końca bezpieczne, w jakiś sposób zagadkowe, intrygujące. Jeśli miało się coś ciekawego zadziać - to właśnie tam. Najbardziej lubiłem chodzić na te tereny jesienią, odwiedzać porzucone działki, spacerować pośród rozkruszonych betonowych pierścieni i cegieł z nadzieją na jakieś niezwykłe znalezisko. Wyobrażać sobie jak żyję się tutejszym lokatorom, na takim odludziu. Odczuwać niepewność widząc w oddali grupy zabiedzonych kundli (bo przecież nie były to dzikie psy). Po latach, kiedy zbliżałem się do trzydziestki i zacząłem badać szlaki z lat szczenięcych, wydały mi się nieco nudne. I bardzo zwyczajne. A wtedy chłodne powietrze, wieczorna golden hour, krwawe zachody słońca, i brak pełnego rozeznania gdzie właściwe się jest, co jest za lasem, za płotami, kogo się spotka - robiły swoje.

Zdjęcie zrobione na mostku-tamie, widok w kierunku zachodnim. Rejon MSI Elsnerów, skraj folwarku Dotrzyma. (Czas leci, ale układ urbanistyczny tego ostatniego się zachował!).

https://www.google.com/maps/place/Kana%C5%82+Br%C3%B3dnowski/@52.2692389,21.0874256,67m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x471ece80da610027:0x1431df38fb695ccf!8m2!3d52.2687068!4d21.0975469

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz